MODELLER
» Nokia 106
» Nokia 108 Dual Sim
» Nokia 206
» Nokia 301
» Nokia Asha 300
» Nokia Lumia 1020
» Nokia Lumia 1520
» Nokia Lumia 2520
» Nokia Lumia 520
» Nokia Lumia 530
» Nokia Lumia 625
» Nokia Lumia 630
» Nokia Lumia 635
» Nokia Lumia 720
» Nokia Lumia 735
» Nokia Lumia 820
» Nokia Lumia 830
» Nokia Lumia 925
» Nokia Lumia 930
» Nokia X
» Nokia 108 Dual Sim
» Nokia 206
» Nokia 301
» Nokia Asha 300
» Nokia Lumia 1020
» Nokia Lumia 1520
» Nokia Lumia 2520
» Nokia Lumia 520
» Nokia Lumia 530
» Nokia Lumia 625
» Nokia Lumia 630
» Nokia Lumia 635
» Nokia Lumia 720
» Nokia Lumia 735
» Nokia Lumia 820
» Nokia Lumia 830
» Nokia Lumia 925
» Nokia Lumia 930
» Nokia X
Nokia er en af de største producenter af mobiltelefoner i verden. Virksomheden blev grundlagt allerede i 1869, men på daværende tidspunkt producerede Nokia slet ikke mobiltelefon. I de første årtier var Nokia en papirfabrik, og i 1898 startede virksomheden en produktion med bildæk og gummistøvler. Flere år senere ændrede Nokia virksomhedsstrategi, og sortimentet blev skiftet helt ud. Den dag i dag producere Nokia ikke længere papir, bildæk og gummistøvler, men udelukkende overvågningsudstyr, paraboler, TV og naturligvis mobiltelefoner.
Nokia blev grundlagt i den finske by af samme navn. Nokia har sit hovedsæde i Espoo ikke ret langt fra Finlands hovedstad Helsinki. I Finland sidder Nokia på godt 1/3 af markedsværdien på de aktier, som er noteret på Helsinki Børs.
Foruden Nokias hovedsæde i Finland, har virksomheden andre afdelinger fordelt i det meste af verden. Inden for netværksteknologien har Nokia afdelinger i Finland, Tyskland, Indien og Kina, og inden for mobilteknologien er Nokia etableret i Rumænien Mexico, Sydkoreae, Indien, Storbritannien, Ungarn, Brasilien, Finland og Kina.
Nokias forretningsområder
Nokia er en virksomhed, som har 4 fokusområder i forhold til virksomhedens forretningsområder. Et af disse områder er Nokia Siemens Networks. Dette forretningsområde ejes både af Nokia og konkurrenten Siemens. Formålet med Nokia Siemens Networks er at være en af de mest førende udbydere af teleinfrastruktur, software og hardware samt globale professionelle tjenester. Forretningsområdet Smart Devices har sine kernekompetencer inden for smartphones. Smart Devices skal være med til at udforske fremtidige platforme og muligheder, så Nokia kan have en rigtig god konkurrencemæssig position i branchen. Med forretningsområdet NAVTEQ har Nokia til formål at være en af de førende leverandører af relaterede location-baseret indhold samt tjenester til mobile navigationsenheder. Herudover er der også tale om internetbaseret kortlægningsapplikationer, diverse business løsninger samt digitale kortinformationer. Det sidste forretningsområde er mobiltelefoner, og det er her, Nokia er allermest kendte. Nokias mobiltelefoner skal hele tiden have fokus på billige og moderne mobiltelefoni, som kan bruges over hele verden.Nokia anno 2011
Connecting People er missionen hos Nokia. Hos Nokia har man flere strategiske mål om at bygge store mobile produkter. Hertil kan det siges, at Nokia har til opgave, at give flere milliarder af mennesker verden over mulighed at kunne kommunikere via mobiltelefoner. En ny ledelse hos Nokia skulle være med til at sikre virksomhedens nytænkning, så Nokia nemmere kan klare sig i den hårde konkurrence, som finder sted i mobiltelefonibranchen. I 2011 kom Nokia frem med nogle nye planer om virksomhedens strategi for de kommende år. Nokia skal bl.a. have fokus på investeringer i den nyeste teknologi, og der skal laves et strategisk partnerskab sammen med computergiganten Microsoft.
En reklamefinansieret service. Mobiltoppen.dk er drevet af Moreby ApS. Vi bruger cookies. | Tlf. 50 31 50 30 |